poniedziałek, 31 lipca 2017

Urodzinowa niespodzianka czyli wyprawa w ruiny parku w Arkadii oraz zwiedzanie Stolicy.

W marcu miałam urodziny, z tej okazji mąż zabrał mnie na po urodzinową wycieczkę do miejsca, w którym sam de fakto nigdy nie był. Domyślam się, że padnie teraz pytanie: "ciekawe jak wpadł na to miejsce?"

Nie  martwicie się właśnie mam zamiar wam na nie odpowiedzieć. A było to własnie tak...
Zacznijmy od tego iż mój mąż jest fotografem ślubnym ale nie tylko. Któregoś dnia pojechał do swojej znajomej u której miał robić zdjęcia na chrzcinach i w pewnym momencie zerknął na ścianę na której wisiała ramka ze zdjęciami, jak się później okazało były to zdjęcia z sesji ślubnej, które zostały zrobione właśnie w parku na tle ruin.

Arkowi tak spodobały się te zdjęcia, iż postanowił zabrać mnie w tamto miejsce, a akurat moje urodziny były najlepszą ku temu okazją.

W pierwszy weekend zaraz po moich urodzinach wstaliśmy wcześnie rano i wyruszyliśmy w podróż, Lili została w tym czasie z dziadkami. Z Przasnysza do Arkadii jest zaledwie 137 km, natomiast z Warszawy do Arkadii jest tylko 80 km więc całkiem nie daleko by zobaczyć naprawdę przepiękne miejsce.

Zacznę może od tego, że gdy dojechaliśmy na miejsce okazało się iż niedaleko Arkadii znajduje się miejscowość Nieborów, w której jest muzeum oraz pałac lecz nas bardziej interesowały owe ruiny. Po wejściu na teren parku trzeba było kupić bilet, który kosztował nas ok 12 zł za osobę. Następnie ochroniarz skasował nam bilety czyli po prostu lekko je przedarł, dopiero wtedy mogliśmy ruszać na spacer po tym urokliwym miejscu.

Na samym początku zaraz przed nami znajdował się staw, akurat zdjęć stawu nie udało nam się zrobić, gdyż musielibyśmy robić zdjęcia pod światło(ja zrobiłam zdjęcie tego stawu, lecz czy się udało oceńcie sami). Arek postanowił, że do stawu wrócimy później więc postanowiliśmy iść w prawo. W połowie drogi naszym oczom ukazały się przepiękne ruiny Akweduktu, między kolumnami płynęła woda więc zrobiliśmy naprawdę magiczne zdjęcia. Natomiast na przeciwko tychże ruin znajdował się kolejny stawek.

Zdjęcie stawu robione pod światło.

Mój mąż zachwycał się parkiem jak i ruinami równie mocno jak ja gdyż tak jak mówiłam nigdy tam nie był. Po za tym podobało mi się to, ponieważ było to miejsce które mogliśmy odkryć razem, a nie na zasadzie "pokazywania miejsca, że już tam byłem." Może dlatego było to dla mnie jeszcze bardziej magiczne.

Następnie podążając szlakiem dotarliśmy do Przybytku Arcykapłana a raczej jego ruin. Tam znalazłam przepięknego motyla uwięzionego w oknie. Zrobiłam mu nawet zdjęcie ale idealnie ono nie wyszło gdyż odbijał się telefon w szkle więc mąż postanowił mi je lekko poprawić by powstał niesamowity efekt.

Zaraz obok przybytku znajdował się mur, który również został lekko nad niszczony z powodu upływu czasu, a może nawet czegoś innego. Idąc dalej ukazały nam się mury Domku Gotyckiego, który znajdował się na tak jakby górce, a zaraz obok mogliśmy podziwiać łuk kamienny. Po drugiej stronie na dole góry czyli tak jakby pod domkiem gotyckim znajdowała się wzniesiona z polnych głazów Grota Sybilli, niestety było to chyba niebezpieczne miejsce, gdyż do groty nie można było wejść ponieważ jej wejście zostało zastawione furtką, a mała wieżyczka, która znajdowała się nad grotą została przykryta bodajże niebieską folią.

Wracając z tamtej części parku znów musieliśmy przejść przez kamienny łuk i gdy mieliśmy już iść dalej postanowiliśmy się odwrócić i zrobić fajne zdjęcie owego łuku wtedy za nim na odległym końcu ścieżki ukazał nam się zaokrąglony budynek. Jak się później okazało była to Świątynia Diany.

Niestety była ona zamknięta tak jak większość drzwi, które zdążyliśmy minąć. Nie mniej jednak po tym jak usłyszeliśmy rozmowę przewodnika doszliśmy do wniosku, że nic w tej świątyni nie ma oprócz posągów. Gdy stanęło się na schodach świątyni naszym oczom ukazały się marmury z posągami w kształcie lwów a zaraz za nimi staw, był to naprawdę nieziemski widok. Zresztą co ja wam będę mówiła, przecież zobaczycie na zdjęciach i ocenicie sami.

Na samym końcu tej wycieczki, mogliśmy podziwiać pozostałości po tamtejszym starodawnym cyrku oraz Grobowiec Księżnej na Wyspie Topolowej. Ze względu na to iż był to początek wiosny mogłam również podziwiać przyrodę budzącą się do życia. Co było niezmiernie cudowne.

A teraz mała ciekawostka. Wiecie, że ten właśnie park w Arkadii należał do Heleny Radziwiłłowej?
Ja dowiedziałam się o tym stosunkowo niedawno. Ponadto został on stworzony na wzór stylu ogrodowego zwanego angielskim. Styl ten dotarł do nas w latach 70. XVIII wieku. Angielski styl zdecydowanie przeciwstawiał się sztuczności i regularności ogrodów barokowych.

Pierwsze ogrody w stylu angielskim powstały właśnie w okolicach Warszawy, spośród których wyróżniały się bogactwem założenia ogrody:
  1. Kazimierza Poniatowskiego na Solcu, Na książęcym i Na Górze.
  2. Izabeli Lubomirskiej w Mokotowie.
  3. Izabeli Czartoryskiej w Powązkach.
  4. Michała Poniatowskiego w Jabłonnie.
  5. Aleksandry Ogińskiej w Siedlcach.
  6. Szczęsnego Potockiego w Zofiówce za Humaniem na Ukrainie.
Około 1800 roku następuje zwrot księżny ku estetyce ogrodu romantycznego. W ten charakterystyczny dla epoki romantyzmu sposób Radziwiłłowa wprowadziła do swojego ogrodu zarówno baśniowość, jak i ludowość. To tyle jeśli chodzi o park w Arkadii.

Z racji tego, iż wracaliśmy z Arkadii dostatecznie wcześnie Arek postanowił pokazać mi stolicę z całkiem innej perspektywy. Mimo tego, że do Warszawy miałam niedaleko to nigdy nie byłam w niej w celu zwiedzania, tylko bardziej ze względu na zakupy z koleżankami. Więc sami rozumiecie, że było naprawdę fajnie móc zobaczyć Warszawę z całkiem innej strony niż dotychczas.

Zaraz po wjeździe do stolicy udaliśmy się do Łazienek Królewskich. Oniemiałam z wrażenia, najbardziej zachwycił mnie Pałac na wyspie skąpany w blasku słońca. Spotkałam tam nawet pawia lecz niestety nie dane było mi zobaczyć jego wspaniałego ogona, który ozdabiają pawie oczka, gdyż nie był to jego okres godowy i ogon miał zwinięty.

Kolejnym wspaniałym miejscem był widok z amfiteatru. Przepiękne drzewa skąpane w blasku słońca, które odbijały się w tafli wody równie mocno mnie zachwyciły. Niby nic a jednak coś. Wiecie, że Łazienki Królewskie podzielone są na poszczególne ogrody? Możecie tam znaleźć ogrody takie jak:
  • Ogród Królewski XVIII wieku.
  • Ogród Romantyczny XIX wieku.
  • Ogród Modernistyczny XX wieku.
  • Ogród Chiński.

Stara Kordegarda

Ogród Królewski to najstarszy z wymienionych przeze mnie ogrodów. Został on założony w końcu XVII wieku w miejscu dawnego, podmokłego zwierzyńca. Ogród składa się z Amfiteatru, Pałacu na wyspie, z daleka ujrzeć można mostek kaskadowy, można tam spotkać dużo, różnych rzeźb, akurat moją uwagę przykuła rzeźba przedstawiająca Satyra z latarnią być może dlatego, iż przypominał mi on fauna z filmu "Opowieści z Narnii"

W pobliżu amfiteatru znajduje się łąka, a zaraz obok podziwiać można wyspę na stawie południowym górnym. Kolejnym punktem ogrodu, który równie przykuł moją uwagę była Promenada Królewska, bo nie wiem czy wiecie ale uwielbiam widok spokojnych, samotnych ławeczek wśród drzew. Ten widok jakoś mnie uspokaja.

Następnie mój mąż zabrał mnie pod pomnik Króla Jana III Sobieskiego skąpanego w promieniach słonecznych. Wiecie, że po raz drugi Arek pozwolił mi się wykazać i mogłam robić zdjęcia profesjonalnym aparatem? Także wszystkie zdjęcia robiłam sama. Mam nadzieję, że na niektóre niedogodności przymkniecie oko, gdyż robiłam takie zdjęcia dopiero drugi raz w życiu. O tym jak pierwszy raz robiłam zdjęcia przeczytacie właśnie w tym poście KLIK.

Następnym budynkiem, którym się zachwyciłam był Pałac Myślewicki. Ta przepiękna architektura i białe ściany po prostu powaliły mnie niemalże na kolana. A do tego te przepiękne rzeźby w postaci Aniołów po prostu nie pozwoliły przejść koło tego wszystkiego obojętnie. Zawitaliśmy również do ogrodu geometrycznego przy Starej Oranżerii, w samej Oranżerii niestety nie byliśmy gdyż była jeszcze zamknięta. Warto również pamiętać, że fenomen Ogrodów w Łazienkach polega na trafnym połączeniu przez króla Stanisława Augusta tradycji ogrodu francuskiego z angielską stylistyką krajobrazową.

Natomiast ogród, który sąsiaduje z Belwederem nazwany został ogrodem romantycznym, nawiązuje on do angielskich parków krajobrazowych z fragmentami stylów Beautiful i Picturesque. Idąc ścieżką na prawie samym jej końcu zaraz po minięciu mostku na Stawie Belwederskim naszym oczom ukazała się Świątynia Egipska, którą defakto zasłaniały gałęzie powoli kwitnących już drzew. Lecz mimo to nadal otulała mnie magia tychże ogrodów.

Pozostały teren tego właśnie ogrodu to wijące się nieregularne ścieżki i alejki. Od południa w II połowie XIX wieku na granicy ogrodu założono gospodarstwo ogrodnicze, a przy Drodze Chińskiej wybudowano Nową Oranżerię. Służyła ona do przechowywania kolekcji roślin egzotycznych.

Przejdźmy może teraz do Ogrodu Modernistycznego, który położony jest w południowej części Łazienek, wzdłuż Alei Chińskiej. Jednak zaznaczyć trzeba również to, że w zachodniej części parku, w pobliżu pomnika Fryderyka Chopina również widać Modernizm.

Modernizm – ogólne określenie prądów w architekturze światowej rozwijających się w latach ok. 1918-1975, zakładających całkowite odejście nie tylko od stylów historycznych, ale również od wszelkiej stylizacji. Architektura modernistyczna opierała się w założeniu na nowej metodzie twórczej, wywodzącej formę, funkcję i konstrukcję budynku niemal wyłącznie z istniejących uwarunkowań materialnych. (Źródło: Wikipedia)

A Ogród ten różni się od innych rozplanowaniem, kompozycją oraz doborem gatunków roślin. Łatwo dostrzec w nim zwielokrotnione kwadraty, koła oraz punkty podkreślające ważne miejsca w ogrodzie. Takim miejscem jest, np. ogród wokół pomnika Chopina. Znajduje się w nim zarówno część geometryczna jak i naturalistyczna. W części geometrycznej znajdziemy pomnik Jutrzenki. Latem przy pomniku Fryderyka odbywają się koncerty Chopinowskie, na które można przybyć z całą rodziną i wsłuchać się w dane melodie bez pamięci.

Ostatnim ogrodem, o którym chciałabym wam opowiedzieć jest Ogród Chiński, który położony jest w północnej, naturalistycznej części Łazienek Królewskich. Nowy Ogród Chiński otwarty został w 2014 roku. W powstawaniu tej części Łazienek pomagali chińscy architekci z Muzeum Księcia Gonga w Pekinie.

Znajduje się w nim przepiękna altanka z chińskimi motywami, siedząc w niej i spoglądając w dół można dostrzec własne oblicze odbijające się w tafli wody. Zaraz koło altanki znajduje się biały mostek również stylem przypominający styl chiński. Pod tym mostkiem płynie staw, co dodatkowo sprawiło iż poczułam się jakbym była w krainie baśni. Niedaleko altanki znajduje się również pawilon z przepięknymi lampionami chińskimi powieszonymi pod sufitem, a między altanką a pawilonem postawione zostały cudowne latarnie. Warto także zwrócić uwagę stojące u wejścia ogrodu dwa posągi lwów, które Muzeum Rezydencji Księcia Gonga podarowało Łazienkom Królewskim. Lwy te symbolizują dostatek i bogactwo.

Gdy mieliśmy wracać już do domu udało mi się jeszcze namówić Arka byśmy pojechali do parku skaryszewskiego. Akurat zdążyliśmy na przepiękny zachód słońca, przytuleni do siebie i trzymając się za ręce wyznaliśmy sobie miłość, chciałam zobaczyć jeszcze wodospad lecz niestety woda była wtedy wyłączona, a po za tym powoli zmierzchało więc nie było nawet sensu robić zdjęć, gdyż nie byłoby zwyczajnie nic widać.

Zmęczeni ale za to szczęśliwi powoli zmierzaliśmy w stronę domu. Wycieczka była jak najbardziej udana. Dodam jeszcze tylko, że nie obyło się bez wizyty w McDonald's ponieważ byliśmy mega głodni. A i muszę wam zdradzić sekret. A mianowicie taki iż dostaliśmy szklanki w McDonald's.

Chciałabym bardzo podziękować mu za tak wspaniałą wycieczkę oraz za to że jak najwięcej chce mi pokazać. Również rodzicom należą się podziękowania, bo przecież gdyby nie oni to nie mielibyśmy z kim zostawić małej i o wycieczce nie byłoby nawet mowy. Cieszę się również z tego, iż mąż dalej szkoli mnie w fotografii co daje mi mnóstwo radości. Oczywiście również wam chciałabym podziękować za to, że jesteście ze mną i czytacie moje wpisy! Dziękuje jesteście wielcy!

P.S.  Jedno wiemy na pewno, a mianowicie to, że każde z tych miejsc odwiedzimy jeszcze raz, dlatego gdyż tak jak wspominałam byliśmy tam wczesną wiosną więc dopiero wszystko budziło się do życia. A jesteśmy bardzo ciekawi tego jak te miejsca wyglądają w pełnej roślinnej okazałości. Muszę przyznać, że były to najlepsze urodziny jakie kiedykolwiek miałam!